Claudi

Vrijdag

Vandaag is het Goede Vrijdag. De sterfdag van Jezus. Ik ervaar dat altijd als een beladen dag. Iemand die onschuldig is, zich zelf aanbiedt om te sterven voor de ander…. Voor jou en mij.

Geen bewijs

In de afgelopen week zagen we dat er maatschappelijke onrust is in Israël en ik trek hem door, er is maatschappelijke onrust in het Romeinse Rijk. Dat de pijlen op Jezus gericht zijn, kan geschiedkundig uitgelegd worden in de context van de agenda’s van elke groepering. En heel eerlijk, er is geen enkele juridische grondslag dat Jezus de doodstraf zou verdienen.  En toch biedt Hij zich aan om gekruisigd te worden. Vrijwillig.

Een strijd tussen hemelse gewesten

Dat is voor mij het bewijs dat de aardse gebeurtenissen slechts een verhaallijn is, in een veel groter perspectief. Het gaat niet om een mogelijke rebel, die moet sterven. De 33 jaar van Jezus leven is niet zo maar een geschiedkundige gebeurtenis. Er staat iets veel groters op het spel. De relatie van God en de mensheid.  Het is een strijd in de hemelse gewesten. Een strijd tussen de duivel en Jezus.

Het boek Impact Jezus, van John Ortberg legt een mooie visie neer.

In het proces wat deze nacht en ochtend tot een hoogtepunt komt, spelen verschillende machten en krachten mee. Verschillende groepen met elk hun eigen agenda.

Verschillende agenda’s

Gezamenlijk zijn ze verantwoordelijk voor het kapot maken van Jezus. Maar hebben zij werkelijk de touwtjes in handen?

  • De eerste groep: het volk waaronder de discipelen, die geloven dat Jezus de Messias kan zijn. Zij hebben de wonderen gezien en gelooft. Hun belang is; de Messias op de troon zetten, zodat ze vrij zijn van de Romeinse machthebber. En de gelofte uit de bijbel is ingevuld.
  • De tweede groep is de Joodse Leiders; en ook al is er verdeeldheid onder deze groep, ze maken nu een gezamenlijk een vuist als het gaat om het proces van Jezus. Hun belang in Jezus’ dood is: dat Hij niet de kans krijgt om de macht te grijpen. Als Hij als de Messias op de troon gezet zou worden, betekende dat zij het hazenpad zouden kunnen nemen.  De tempel, hun traditie, de offerdiensten is de weg naar Jahweh. Als dat zou wegvallen, waar is dan de grip op de maatschappij voor de hoge priesters, het sanhedrin? En wat betekende dat voor de inkomsten van de offerdiensten? De inkomsten van “het tempelplein?”. De inkomsten van deze hooggeplaatsten. Als Jezus de macht zou krijgen, zou hun macht niets meer zijn. Daarom…. Weg met Hem.
  • En er is de Romeinse macht, vertegenwoordigt door Pontius Pilatus. Pontius Pilatus, hij bevindt zich in een lastige positie. Het lijkt alsof hij neutraal is. Hij wast zij handen in onschuld. Maar zijn belangen zijn groot. Een opstand zou funest voor hem zijn. De keizer zou dat niet accepteren. Hij wordt betaald om de broze verhoudingen in dit deel van het Romeinse Rijk onder controle te houden. Hij moet zorgen dat de Hogepriesters op zijn Hand zijn. Zo houdt hij het volk onder controle. Tegelijk liggen de over priesters vaak overhoop met de zeloten, de sadduceeën etc. Het is werkelijk een broeinest. En nu op deze goede vrijdag wordt hij onderdruk gezet.  De Hogepriesters schreeuwen hem toe. “Als u deze man vrijlaat dan bent u geen vriend van de Keizer” De onschuldige Jezus ter dood veroordelen,  betekent dat de rust weerkeert. Het alternatief is dat Pilatus geen gehoor geeft en deze Jezus vrijlaat. Er zou een opstand komen. Een ware burgeroorlog ontkiemen. Dit heeft gelijk invloed op de graanproductie die deze regio moet leveren voor de Keizer. Het is ronduit een zeer ongemakkelijke situatie voor Pilatus.

De koning van de Joden

Iedere groep zijn eigen beweegreden. Toch is het niet het proces, de farizeeën, de sadduceeën, of de Pilatus die Hem die Hem ter dood hebben gebracht. Het was duidelijk. Jezus vormde geen bedreiging voor de militaire macht. Jezus hield zich stil in zijn proces. En ook al werd de spot en de hoon met de minuut erger. Drukten ze hem een doornenkroon op het hoofd, in stilte ondergaat Hij het. Wanneer Hij zich stil had gehouden, had Pilatus, nog de oversten Hem wat kunnen maken. Er was gewoon geen bewijs van ongehoord gedrag. Maar op de vraag. Bent u de Koning der Joden? Kan Jezus niet meer zwijgen.  Hij had wel nee kunnen zeggen. Maar zijn antwoordt luidt “U zegt het”. En wanneer even later de vraag weer gesteld wordt. Klinkt weer Zijn stem “Ja ik ben het”.

In de beschutting van het gerechtshof wil Jezus zichzelf laten zien wie Hij is. Waarom nu wel? En niet tijdens de intocht? Of tijdens al die momenten waar duizenden om Hem heen luisterende naar zijn woorden? Hoe makkelijk was het geweest om toen zich zelf tot Koning uit te roepen. Wanneer Hij toen expliciet gezegd had dat Hij de beloofde Messias is, dan had de menigte Hem op de aardse troon gezet. Zoals eens David ook gekroond was tot Koning. Dan had de intocht regelrecht naar het Paleis geleid, en was er een opstand gekomen tegen Herodes. De toenmalige vorst. Jezus is geen David…. Jezus is meer dan David. Geen aardse Koning met strijdwagens en paarden… Jezus is de Hemelse Koning op een ezel…. in vrede.

De agenda van Jezus

Jezus heeft zijn eigen agenda. Een goddelijke agenda. Een goddelijk plan. Jezus tekent zijn eigen vonnis; “Ja ik ben de Koning”.  

“Ik ben de Koning. Ik ben het waar het volk heeft gewacht. Ik ben de beloofde Messias.”

Jezus Christus

Pilatus bevestigt; op deze man rust geen schuld. Hij is geen gevaar voor de samenleving.
Jezus bevestigt; Ik ben de Koning. Ik ben het waar het volk heeft gewacht. Ik ben de beloofde Messias.

Het vervolg weten we…. Uiteindelijk gaat Jezus de weg naar Golgotha.

Er is geen aardse grond om Hem te kruisigen…. En zie Hem gaan op de Viladolorsa. Barabas verdiende de straf. Maar Jezus nam zijn plaats in.

Er is ook geen hemelse grond om Hem te kruisigen…. En zie Hem gaan op de Viladolorsa. De mens verdient de straf. Maar Jezus neem zijn plaats in.

Ik verdien de straf. Maar Jezus neemt mijn plaats in.

Gewoon Geschiedenis..?

De gebeurtenissen in Jeruzalem, geschiedenis over een onschuldige man, die stierf. De gebeurtenissen in het aards Jeruzalem staan in verband met het Hemels Jeruzalem. Terwijl Jezus het Kruis opzich neemt. Neemt Hij ook het geestelijke kruis op zich. Jezus is vrijwillig gegaan. Jezus lijden hoort bij het grote Reddingsplan, van God met de wereld. Wij de mens willen eigen eer en roem, met alle gevolgen van dien. De duivel heeft zaadjes gepland van Hoogmoed, hebzucht, wellust, jaloezie, vraatzucht, woede, luiheid in de mens. En onze eigen wil heeft het laten gebeuren. En elke dag hebben we te strijden met deze zonden. De verwijdering tussen God en de Mens is enorm. Maar daar is Jezus….. de straf die de mens verdiend heeft wil Hij dragen. Hij gaat de strijd aan met de Duivel. Om goed te maken wat kapot is geslagen.

De strijd is immens…. Naast de aardse bespottingen, geselingen daalt Jezus af naar de kerkers van de duisternis. Staat hij oog in oog met het Kwaad. De duivel. Terwijl wij de man zien hangen aan het Kruis…. Is Hij van God verlaten…. En toch deelt Hij in de zwaarste momenten van het leven… liefde uit… aan de mensen rondom het Kruis.  Z

Hoe kijk jij naar deze gebeurtenissen? Gewoon een stukje uit de wereld gescheidenis? Of zie je dit in Hemels Perspectief? Als kruispunt in het leven van de mensheid.

De vraag is: Zie je Hem aan het kruis? Of Zie je OP Hem aan het kruis?

De gebeurtenissen op aarde, zijn slecht een beeld, om te begrijpen wat Hij echt heeft gedaan. Barabas staat voor de mensheid, voor jou en mij. En Jezus neemt de plaats in van Barabas, van de mens, van jou en mij.

Barabas kreeg volkomen de vrijheid terug door Jezus sterven. Wij krijgen volkomen de vrijheid terug door Jezus sterven.

Het is volbracht.

#Johannes19 #Mattheus27 #Markus15 #Lukas22-23

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Claudi - Houtvester