Claudi

Woensdag – in de arena

Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar wanneer je het leven van Jezus laatste week reconstrueert, verhalen in chronologie wegzet… dan wordt de verwondering over Jezus, mijn Heer des te groter.  Verhalen die ik weleens gehoord heb komen tot leven wanneer ik me verplaats in de situatie.Het voorbeeld van de Vijgenboom bijvoorbeeld….het lijkt wel alsof ik er altijd overheen gelezen heb.

Of het moment van Jezus intocht….  Dat er weer een stem uit de hemel klonk, net zo als bij Zijn doop. Het is alsof de prenten uit de bijbel tot leven komen.  

En echt….. soms denk ik… mijn werk is topsport… maar wanneer ik de week van Jezus doorleef, dan zie ik een echte topsporter voor me. Iemand met zo veel energie en passie en doorzettingsvermogen, met als grote verschil dat het niet om de sport gaat, maar dat het om mensen gaat. Jij en ik.

Dinsdag is de dag van de tempelreiniging na die gebeurtenis kwamen blinden en kreupelen bij Hem.  En we lezen ook dat de oversten en Schriftgeleerden weer samen kwamen en plannen smeden.  De tempelreiniging was een rechtstreekse aanval op hun imperium. Het betekende minder inkomsten. En de vraag rijst… vanuit welke autoriteit kon Jezus van Nazareth dit doen?

Op deze woensdag komt Hij voor het laatst in de tempel. Ik vraag me dan af… zouden de kraampjes weer opgesteld staan? Zou de markt weer geopend zijn? Of hebben de geldwisselaars, de duivenverkopers een heil elders gezocht, met de schrik in de benen? Er staat niets over geschreven in de bijbel… wat echter wel snel duidelijk wordt.. deze laatste dag in de tempel wordt er een van beproeving. Het wordt een zware en spannende dag.

Een geestelijk gevecht

Het lijkt wel alsof Jezus in een geestelijk gevecht beland is. De tempel is verandert in een geestelijke arena waar omstebeurten de vijanden naar Hem toegestuurd worden, om pijlen op Hem af te voeren.  

Zodra Hij de tempel binnenstapt kwamen de overpriesters op hem af.  “Met welke bevoegdheid doet  U deze dingen?” Bedoelen ze de tempelreiniging? De wonderen? Handig pareert Jezus deze pijl, door een wedervraag op de mannen af te vuren. “De doop van Johannes, was die van God of van de mensen?” . Tja… dit moeten ze even samen overleggen. In Markus 11 vers 31 -32, zien we hun worsteling, en ze realiseren zich het goede antwoord kunnen ze niet geven.  Voor Jezus was hiermee de discussie gesloten.

Stand 1-0 voor onze Heer.

Terwijl Jezus een gelijkenis vertelt, stapt de vijand weer in de ring om vurige pijl af te vuren. Dit keer zijn enige Farizeeën en Herodianen aan de beurt. Jezus krijgt een lastige vraag over het betalen van belastingen te verwerken. Een vurige pijl… met maar 1 doel. Jezus aan de schandpaal te nagelen.

Handig pareert Hij ook deze vraag. En in Markus 11 staat…. En zij verwonderen zich over Hem.

Stand 2-0.

Maar de volgende groep staat klaar,  De Sadduceeën wrijven in hun handen. Overtuigd, dat deze vurige pijl het gewenste effect heeft, stappen ze de Arena in.  Er wordt een ingewikkelde casus voorgelegd over zeven broers en een vrouw… .  De discussie laait op, maar er is niemand die de schrift zo goed kent al Jezus.  

Stand 3-0. Maar de Schriftgeleerden geven zich niet snel gewonnen.  Een aardse listige vraag wordt gesteld aan Jezus. Maar het antwoord is Hemels.

Wat is het eerste gebod?

En Jezus antwoordde hem:

“Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.”

Hier heeft de Schriftgeleerde niet van terug.

Stand 4-0.

“Het eerste van alle geboden is: Hoor, Israël! De Heere, onze God, de Heere is één. En u zult de Heere, uw God, liefhebben met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht. Dit is het eerste gebod. En het tweede, hieraan gelijk, is dit: U zult uw naaste liefhebben als uzelf. Er is geen ander gebod groter dan deze.”

Jezus

De strijd in de geestelijke Arena….  Wat een incassatie vermogen en hoe listig wordt Hij uit de tent gelokt met strikvragen, verdachtmakingen. Een geestelijke beproeving….. Maar Hij blijft staan. Deze woordenstrijd kon Hij aan. Sterker nog, het onderwijs gaat door. De menigte krijgt op deze woensdag nog een veelzeggende gelijkenissen te horen.

De woensdag voor zijn sterven…. Was een dag in de Arena…Als een echte strijder ging Hij het geestelijke gevecht aan. En wij weten…  het was slechts voorprogramma van het “echte lijden”

Een klein gebaar – grote impact

Deze woensdag heeft ook nog wat moois in petto. Een voorbeeld van een klein gebaar, met grote impact. Terwijl de avond valt, en het rustiger wordt op het tempelplein, gaat Jezus zitten bij de schatkist. Hij heeft zicht op de gevers, en ik kan me voorstellen dat Hij even uitrust. De geestelijke strijd in de Arena is gestreden, en in het huis van Zijn Vader, kijkt hij naar al de mensen die Hij zo lief heeft.

Veel rijken lopen langs en doen veel geld in de schatkist…. En daar is zij… de arme weduwe. Ik stel me haar verweerde huid voor, een oud vrouwtje, wat het leven doorleeft heeft.  zij werpt 2 kleine munten in de schatkist. Een klein gebaar met grote impact.

Een arm vrouwtje, een weduwe, in die tijd is dat iemand met geen status. Zij krijgt status. Het deel dat zij geeft is groter dan al gaven van de rijken. En het vervult Jezus met blijdschap.  Hij stelt haar als voorbeeld. De wijze hoe zij geeft en wat zij geeft staat in schril contrast met de hoogmoed van veel rijken. Het is een les, een openbaring van liefde. Zoals Maria de kruik brak en de olie uitgoot over Jezus. Zo geeft deze vrouw 2 muntstukken, alles wat ze had aan de offerdienst van de Heer.  Bij beide vrouwen mocht het geven  wat kosten. Wat een openbaring…. Geven aan de kerk, geven aan een ander in materiele zin, in tijd in …. Vul maar in… het mag jou en mij wat kosten.

Wauw, wat een bijzondere dag. Een loodzware dag. Jezus verlaat de tempel met zijn discipelen en wandelen weer terug naar de olijfberg. Het strijd toneel even achter zich latend… de geestelijke arena uitgestapt

Op de olijfberg

Petrus, Jakobus, Johannes en Andreas maken van deze gelegenheid gebruik. Vandaag was ook voor hen een dag vol indrukken. En ja… veel woorden hebben ze gehoord in alle momenten met de Heer, en weinig hebben ze begrepen. En ze voelen aan…. Er staat iets te gebeuren, de onrust, de grimmigheid, donkere wolken. Ze vernemen de strijd van de Machthebbers van de aarde, maar ze voelen aan er is meer gaande…. Het is ook een strijd met de vijand van de geestelijke gewesten.  Er broeit iets…..

Het moment op de olijfberg zal een van de laatste momenten zijn in rust en intimiteit . Jezus neemt ze vol liefde mee in de geestelijke wereld in de gebeurtenissen die te wachten staan, over de grote verdrukking en de wederkomst…..

Ach.. de discipelen horen het…. Maar begrijpen ze het ook? Vandaag is het woensdag. De avond valt… de nacht breekt aan.  Terwijl de Heer en zijn discipelen zich verbergen in de tuin… zwelt het avondlied van de vogels aan… het duister valt .. de nacht breekt aan.

Reflectie

Wat kan ik hieraan toevoegen? Deze woensdag is een dag vol beproevingen geweest voor Jezus. En wat heeft Hij deze loodzware dag goed doorstaan. En ook voor mij geldt… ik hoor het, ik lees het, maar doorgrond ik het. Doorgrond ik wat de Heer heeft doorstaan?

We maken ons op naar donderdag. De laatste uren van Jezus leven breken aan. Ik zie er naar uit om mee te lopen weg naar Paasfeest.

#Markus11 #Mattheus21

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Claudi - Houtvester