Claudi

Zondag – Bethanie

En nu zondag… Jezus vertrekt uit Jericho en wil zijn reis vervolgen naar Jeruzalem.  Met Hem reizen vele pelgrims. Het is een week voor het Pesach, en zoals gebruikelijk wordt dat gevierd in Jeruzalem. Terwijl Hij de stadspoort verlaat geneest Hij nog “even” de blinde Bartemeus, Vervolgens begint de voetreis.  Een behoorlijke klim staat Hem en zijn discipelen te wachten, door het woestijn gebied van Judea, in de branden zon. Onderweg neemt Jezus met zijn discipelen de afslag naar Bethanië.  Hier wonen zijn vrienden. Lazarus, Martha en Maria. Op de drukke route van Pelgrims naar Jeruzalem, slaat Jezus af om in alle rust zijn vrienden te ontmoeten.  Bethanië…veel gebeurtenissen zijn gelinkt aan dit kleine dorpje.  De opwekking van Lazarus staat een ieder nog vers in het geheugen.

Maria

De stille Maria, is een van de vrouwen die de traditionele patronen doorbreekt. Terwijl haar zus Martha het eten bereid en bediend. Weet zij de “Aan uw voeten Heer is de hoogste plaats”. Wat zal er een vreugde in hart geweest zijn toen Jezus op deze zondag weer Bethanië bezocht. Deze Man die haar broer uit de dood heeft opgewekt, verdient de hoogste eer.  En terwijl het feestmaal wordt bereid, heeft zij de toespelingen op Jezus’ naderende dood begrepen. Zij heeft het beste deel gekozen; en kan de puzzel leggen. Waarschijnlijk stond dat kruikje met heerlijke olie al een poosje te wachten op het moment dat Jezus weer in Bethanië zou komen.
De dure olie die zij voor haar Heer had gekocht, als dankoffer en erkenning van Jezus Goddelijkheid, Priesterschap  en Koningschap. En tijdens het eten knielt ze  neer aan zijn voeten. Breekt het kruikje en giet de heerlijke Nardus olie over Hem uit.

“‘Zoals een Koning vroeger in de Bijbel werd gezalfd. Weet zij dat Jezus haar Koning is.”

Zoals een Koning vroeger in de Bijbel werd gezalfd. Weet zij dat Jezus haar Koning is. Maria.. zij is een van de eersten die Jezus in Zijn goddelijkheid heeft gekend en herkend. Maria, heeft het begrepen. Geurende olie als teken van aanbieding voor Jezus! Zoals 33 jaar eerder geurende olie als geschenk aan het kind Jezus werd gegeven. Zo gaf Maria haar geschenk als teken van aanbidding voor haar Rabbi.

Reflectie

Als iemand sterft breekt er een tijd van rouw aan.  Vaak hoor je dat de laatste week van iemands leven een jaar na het overlijden weer van moment tot moment beleefd wordt door de naasten. Elke kostbare herinnering staat in het geheugen gegriefd, als blijvend monument.  Soms is er verwondering over de woorden die de persoon nog gesproken heeft, of de daden die iemand in de laatste levensfase heeft verricht.

Zo bezien we ook Jezus’  laatste week.  Terwijl Hij wist wat er zou gebeuren die week, lijkt het alsof Hij voor zoveel mogelijk mensen de ogen wil openen voor Zijn missie.  Verzoening brengen tussen God en de mensheid.

Vol verwondering zie ik dat Jezus ook in deze laatste dagen bewogen was met ons mensen.  Wat zal in het leven van Zacheus veel verandert zijn na de ontmoeting met Jezus. Of het leven van Bartimeus, die door dat korte moment met Hem, hemels zicht heeft ontvangen. Of Maria, die al haar liefde uitgoot, als aanbidding.

Terwijl in de hoofdstad Jeruzalem, de machthebbers de messen slijpen. Zich klaar maken voor de ontmoeting. Net als in de tijd van de geboorte van Jezus, broeit er iets in de samenleving… we maken ons klaar voor een spannende week… op weg naar het Paasfeest.

#Johannes12

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2024 Claudi - Houtvester